En سه شنبه 11 آذر 1404
پورتال شرکت نفت فلات قاره ایران

اخبار و رویداد

انجام تعمیرات اساسی شیلنگ‌های شناور پایانه فرآورشی کوروش توسط کارکنان شرکت نفت فلات قاره ایران

۱۴۰۴/۰۹/۰۹ ۱۴:۲۰

با تلاش کارکنان شرکت نفت فلات قاره ایران و ۹۵۰ نفر ساعت کار شبانه‌روزی و بدون هیچ‌گونه حادثه، تعمیرات اساسی شیلنگ‌های شناور پایانه شناور فرآورشی کوروش با موفقیت کامل انجام شد.

انجام تعمیرات اساسی شیلنگ‌های شناور پایانه فرآورشی کوروش توسط کارکنان شرکت نفت فلات قاره ایران
انجام تعمیرات اساسی شیلنگ‌های شناور پایانه فرآورشی کوروش توسط کارکنان شرکت نفت فلات قاره ایران
به گزارش روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران، پایانه شناور فرآورشی کوروش (FPSO CYRUS) به عنوان تنها شناور فرآورشی کشور و خلیج فارس؛ وظیفه برداشت، فراورش، نمک‌زدایی، ذخیره‌سازی و در نهایت صادرات نفت از لایه نفتی پارس جنوبی را بر عهده دارد.

انتقال نفت از این پایانه به تانکرهای نفت توسط رشته لوله یا شیلنگ‌های شناور (Floating Cargo Hose) بر روی آب دریا انجام می‌شود. اما به‌دلیل شرایط جوی مخرب در این منطقه جغرافیایی برخی از قطعات این رشته هوز دچار آسیب‌دیدگی شدید شده و خاصیت شناوری خود را از دست داده بودند.

بر اساس استعلام صورت گرفته از انبار منطقه عملیاتی لاوان و همکاری همکاران تعمیرات زیر آب، ۶ قطعه هوز مستعمل پس از انجام تست‌های شناوری و نشتی مورد تایید و قابل استفاده مجدد تشخیص داده شد. بنابراین برنامه تعمیرات بر اساس موجودی به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شد که تمام قطعات آسیب‌دیده پس از جداسازی، در پایانه کوروش مورد تست شناوری قرار گیرد تا در صورت کسب تاییدیه مجددا استفاده شود.

باتوجه به شرایط جوی در فصل جاری تنها ۴ روز فرصت مناسب برای انجام عملیات جداسازی، تست و ریسه کردن مجدد رشته هوز در دسترس بود، برای استفاده حداکثری از این زمان محدود نفرات تعمیرات مکانیک و عملیات دریایی (Marine) به دو تیم ۵ تا ۶ نفره تقسیم شدند تا به‌طور همزمان یک تیم مشغول جداسازی در سمت چپ پایانه بر روی یدک‌کش SHAMS 115 و تیم دیگر در سمت راست بر روی یدک‌کش FIVE OCEAN به ریسه کردن قطعات جدید بپردازد.

ابتدا جهت شناورسازی حداکثری و تخلیه نفت موجود در رشته هوز به آن گاز نیتروژن تزریق شد. سپس جهت شستشو و جلوگیری از آلودگی نفتی هنگام جداسازی، تمام رشته با آب شیرین شسته و مجددا با گاز نیتروژن تخلیه شد.

از آنجایی که قطعات آسیب‌دیده در سمت پایانه کوروش قرار داشتند، کل رشته از منیفولد پایانه جدا و به محل دسترسی جرثقیل سمت چپ پایانه منتقل شد تا جداسازی انجام شود. پس از جداسازی ۹ قطعه و انجام تست شناوری، مشخص شد که ۷ قطعه غیرقابل استفاده است و قطعات جدید جایگزین آنها شدند.

پس از آن کل رشته هوز به محل قبلی خود منتقل شده و به منیفولد متصل شد و در نهایت تست نشتی با استفاده از گاز نیتروژن تا فشار ۵.۵ بار با موفقیت انجام شد.

گفتنی است، وزن هرکدام از این قطعات بین ۳ تا ۵ تن و طول آنها ۱۱ متر است، بنابراین با توجه به فضای محدود بر روی پایانه و یدک‌کش‌ها، شرایط جوی و محدودیت تجهیزات و نفرات، برنامه‌ریزی و اجرای این عملیات نیازمند تمرکز و هوشیاری خاص خود و خستگی‌ناپذیری مداوم بود.

نظرات

پیام شما با موفقیت ثبت شد
تماس با شرکت نفت فلات قاره ایران 02123942000