پرسش های متداول پیرامون طراحی و ایجاد تاسیسات نفتی در حال تولید (دریا)
سوال: ظرفیت ذخیرهسازی نفتخام شرکت نفت فلات قاره ایران چقدر است؟
شرکت نفت فلات قاره ایران با نزدیک به 30 میلیون بشکه ظرفیت ذخیرهسازی نفتخام، پیشتاز توسعه و تولید نفت دریایی در منطقه خلیج فارس است.
سوال: این شرکت چه تعداد سکو و تاسیسات سرچاهی در خلیجفارس دارد؟
159 سکوی دریایی (شامل 29 سکوی بهرهبرداری بزرگ)، 13 کارخانه خشکی، دو گوی شناور، سه اسکله صادرات نفت، یک اسکله صادرات محصولات گازی و تدارکاتی به همراه پایانه مدرن و عظیم شناور خلیجفارس با ظرفیت ذخیرهسازی بیش از دو میلیون و دویست هزار بشکه نفتخام و قابلیت همزمان صادرات آن، چندین هزار کیلومتر خط لوله انتقال نفتخام و ... بخش کوچکی از توانمندی شرکت نفت فلات قاره ایران به عنوان یکی از بزرگترین شرکتهای فعال در صنعت نفت دریایی جهان است.
سوال: روند بازسازی و نوسازی تاسیسات و سکوهای بهرهبرداری این شرکت چه زمانی آغاز شد؟
شرکت نفت فلات قاره ایران در اواخر شهریورماه 1359 و همزمان با آغاز جنگ تحمیلی و حملات موشکی دشمن به تاسیسات نفتی در دریا، تاسیس شد و فعالیت خود را آغاز کرد.
در این حملات موشکی در سالهای 1359 تا 1364 تاسیسات مناطق بهرگان و خارگ شامل: میادین نوروز، بهرگانسر، سروش و ابوذر بیش از سایر میادین مناطق فلات قاره مورد حمله قرار گرفتند و در سالهای بعد (1365 تا 1367) با گسترش جنگ تحمیلی به مناطق لاوان و سیری، تاسیسات دریایی و خشکی میادین رشادت، رسالت، سلمان و نیز سیری بارها مورد حملات ارتش بعثی عراق و ایالات متحده آمریکا قرار گرفتند که پس از جنگ تحمیلی فرآیند بازسازی و ساخت تاسیسات و سکوهای دریایی جدید آغاز شد.
سوال: چه سکوها و تاسیساتی پس از جنگ تحمیلی بازسازی یا به طور کامل ساخته شدهاند؟
پس از پایان 8 سال دفاع مقدس با توجه به آسیب گسترده به تاسیسات، سکوها و زیرساختهای تولید نفت دریایی ایران، روند بازسازی و نوسازی این تاسیسات به سرعت آغاز شد.
در این مدت سکوهای بهرهبرداری نوروز، بهرگانسر، هندیجان، سروش، ابوذر، رشادت، رسالت، سلمان، نصر، S1 میدان مشترک سلمان و ... بهروزرسانی و نوسازی شده و یا در شُرف نوسازی کامل هستند.
سوال: آیا سکوهای نفتی موجود در خلیجفارس توسط شرکتهای خارجی ساخته شده یا شرکتهای ایرانی نیز از توانمندی لازم در این زمینه برخوردارند؟
در سالهای پیش از انقلاب، همه سکوهای مستقر در خلیجفارس توسط شرکتهای خارجی ساخته شده و مورد بهرهبرداری قرار میگرفت ولی با پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن بروز جنگ تحمیلی که منجر به آسیب دیدن گسترده سکوهای نفتی ایران شد، شرکتهای ایرانی دست به کار شده و توانمندی ساخت سکوهای بزرگ دریایی را به دست آورند به طوری که سکوهای بهرگانسر، ابوذر، هندیجان، سلمان گازی، مسکونی رشادت و ... به طور کامل توسط متخصصان ایرانی ساخته و نصب شده است.